Retail Innovation Centre Agenda


save the date(s)!
Startersevent

RIC

Specialiteiten
Kenniscentrum voor en van de retailbranche.
Over de spreker
- Marjolein zet haar commerciële internetervaring en gedegen kennis van de diverse platforms in om bedrijven te ondersteunen en te adviseren op het gebied van social media.
14 maart 2018
18.00-21.30, Het Arresthuis, Pollartstraat 7, Roermond

Kick-start je (web)winkel

Je bent razendsnel begonnen met je onderneming óf je overweegt als zelfstandige je 1e stappen in de retail te zetten? Dan zijn er vast een hoop vragen waarmee je rondloopt! Gemeente Roermond organiseert i.s.m. het Retail Innovation Centre (RIC) speciaal voor jou een interessante én GRATIS kennissessie! Tijdens deze avond kun je met experts en collega-ondernemers sparren over thema’s waarop voor veel retail-ondernemers nog vragen leven. Na inschrijving kun je kiezen voor 3 van de onderstaande thema's:
  • Financiering
  • Starten in retail algemeen
  • Webshop en/of fysiek
  • Inzet social media
  • Marketing
  • Belastingen
  • Financiële administratie
  • Hoe kom ik aan goed personeel?

Programma

18.00 ontvangst met soep en broodjes
18.35 spreker: Marjolein Bongers (House of Social Media)
19.00 "expert-dates"
20.30 afsluitende netwerkborrel

Events uit het verleden

Praktische workshop

Jean Paul Urlings

Specialiteiten
Jean-Paul Urlings is eigenaar / oprichter van het bedrijf BizzDom. BizzDom staat voor de combinatie van ‘business’ en ‘wisdom’, dus slim zaken doen. BizzDom helpt bedrijven om hun bedrijf slimmer te organiseren, om hun groeiambities te realiseren. Groei die een ondernemer niet realiseert door alles zelf te doen, maar door slim samen te werken met partners. BizzDom biedt steun aan individuele bedrijven via het www.BizzAccelerator.biz concept. En steun in groepsverband, via de Roadmaps programma’s.
Volgen?
16 januari 2018 - RIC, Roermond
18.00 - 21.00 uur

Een strategie voor je winkel voor de komende tien jaar

Na een korte inleiding van de 3 stappen om tot een nieuw lange termijn strategie jaar te komen, gaan we meteen aan de slag. We beginnen bij de basis van jouw bedrijf. Vervolgens komen we niet alleen tot een tienjaren strategie, maar ook tot een concreet stappenplan hoe je die strategie gaat realiseren. We organiseren feedback voor je. Zodat je al een eerste gevoel krijgt of de strategie die je voor je ziet als kansrijk wordt ervaren. Aan het einde van de workshop:
  • Weet je hoe je op een efficiënte manier een tienjaren-strategie kunt opstellen
  • Heb je een aantal bouwstenen van deze strategie al ingevuld
  • Weet je hoe je met een gesubsidieerd traject verder kunt bouwen aan die strategie

Praktische workshop

Michael Lek

Specialiteiten
Digital enthousiast; who loves to find solutions for complex communication issues.
Actief in retail sinds
januari 2014
Volgen?
20 november 2017 - Weerter Bazaar, Weert
10.00 - 12.00 uur

Hoe zorg je voor online zichtbaarheid?

Tijdens deze praktische workshop leer je de basis van online marketing. Hoe kom je online in beeld bij je (nieuwe) klanten? En: je gaat gelijk aan de slag. Handig, want daardoor is aan het eind van deze workshop jouw winkel beter vindbaar op het internet.

Cursus

Retail and Business Academy

13 november 2017
9.00 - 12.00 uur

Hostmanship

Hostmanship zal bijdragen aan het realiseren van een optimaal klanttevredenheidsgevoel. Het gaat namenlijk over “De Kunst mensen het gevoel te geven dat zij Welkom zijn”. Hostmanship is een hulpmiddel dat medewerkers op een unieke wijze bewust maakt van het effect van:
  • - Zichzelf verwelkomen;
  • - Elkaar te verwelkomen;
  • - De gasten/klanten te verwelkomen;
  • - De ander te behandelen zoals die ander behandeld wil worden en;
  • - Het toepassen van de zes keuze’s.

Retail Symposium Provincie Limburg

Provincie Limburg

14 november 2017 - ECI Cultuurfabriek, Roermond
19.00 - 22.30 uur

Retail symposium

Tijdens deze bijeenkomst delen we succes en uitdagingen in de aanpak van winkelleegstand in Limburg. De avond biedt mogelijkheid om u te laten inspireren, mee te denken en te praten over dit thema.

Inspiratiesessie

RIC

Specialiteiten
Kenniscentrum voor en van de retailbranche.
Actief in retail sinds
juni 2017
24 oktober 2017 - Roermond
17.30 - 20.15 uur

Hoe vergroot ik de beleving in mijn winkel?

Beleving; het lijkt een soort nieuw toverwoord. Natuurlijk weet je als retail ondernemer dat het belangrijk is om de beleving in je winkel optimaal te laten aansluiten bij de wensen en behoeften van je klant. Maar in de praktijk blijkt dat toch vaak lastiger. Tijdens een inspirerend en praktijkgericht event georganiseerd door het Retail Innovation Centre krijg je antwoord op de volgende vragen:
  • • Wat is beleving en heb ik er wel invloed op?
  • • Hoe kan ik de beleving in mijn winkel verbeteren?
  • • Hoe weet ik wat mijn klanten willen?
  • • Waar kan ik morgen direct mee aan de slag?
  • • Wat werkt wel en wat werkt niet?
  • • Uiteraard is er deze avond ook voldoende tijd voor jullie eigen vragen en specifieke problemen.

  • 17.30 Inloop met een broodje
  • 18.15 Aanvang programma, korte aftrap door programma manager RIC
  • 18.20 Beleving in mijn winkel, waarom? Hoe weet ik wat mijn klant wil? Hoe kan ik die beleving beïnvloeden? Janneke van den Heuvel Trylikes
  • 19.00 Hoe kun je als ondernemer de koopknop van je klanten prikellen? Hoe maak je met je winkel het verschil? Carin Frijters, auteur van boeken ‘Prikkel de koopknop’ en ‘Het Retailtheater’
  • 19.45 Ondernemerspanel ‘De visie op beleving in de winkel’ met: Vasco Campos, Vasco Kappers in Roermond Frits Croonen, Anna Bella Mode Erik de Bock, The Box
  • 20.15 Einde programma

Cursus

Retail and Business Academy

23 oktober 2017
9.00 - 12.00 uur

Diefstalpreventie

Winkeldiefstal is een grote bron van ergernis voor winkels en haar winkelbedienden. De kosten/schade van winkeldiefstal lopen jaarlijks in de honderden miljoenen euro. Veel organisaties en instellingen maken zich sterk om winkeldiefstal waar mogelijk tegen te gaan. Daarnaast hebben confrontaties met winkeldieven grote impact op medewerkers in winkels. Door de winkelier of winkelbediende kunnen dan ook de nodige preventieve fysieke maatregelen worden genomen evenals bestaat de mogelijkheid door het aanleren van sociale vaardigheden de preventie tegen (winkel)diefstal te vergroten.
Doel van deze training:
De deelnemer weet na deelname potentiële winkeldieven te signaleren, de dan ontstane situatie beheerst onder controle te houden en uiteindelijk die uitdagende situatie adequaat op te lossen. De deelnemers worden sociale vaardigheden aangeleerd evenals het (bewuster) waarnemen. Na de training is de deelnemer bekend met eenvoudig te nemen fysieke maatregelen als preventie op het voorkomen van winkeldiefstal.

Partnerbijeenkomst

RIC

Specialiteiten
Kenniscentrum voor en van de retailbranche.
Actief in retail sinds
juni 2017
28 september 2017 - Roermond

Partnerbijeenkomst

Tijdens de partnerbijeenkomst van de Retail Innovatie Agenda op 28 september jl. in Roermond werd wederom duidelijk hoe belangrijk publieke en private organisaties een toekomstbestendige en innovatieve retailsector vinden.

Home of Retail

RIC

Specialiteiten
Kenniscentrum voor en van de retailbranche.
Actief in retail sinds
juni 2017
11 september 2017 - Antwerpen

Home of Retail, Antwerpen

Op 11 september 2017 bezocht het RIC samen met een gemeleerde groep bestaande uit ondernemers, beleidsmakers en bestuurders het Home of Retail in Antwerpen.
Home of Retail is een initiatief van verschillende partijen en is een up-to-date platform voor retailers, fabrikanten en toeleveranciers. In een zeer inspirerende setting (er is een soort winkelstraat van de toekomst nagebouwd) tonen zij de nieuwste ontwikkelingen en trends. En kun je als bezoeker zelf ervaren hoe het werkt en wat het met je doet als consument. Uiteraard geeft het zeer veel inspiratie in te spelen op de consument en zijn/haar veranderende behoeften.

Symposium

Ons Retailland

Specialiteiten
Kennis van de national retailagenda.
Actief in retail sinds
maart 2015
3 juli 2017 - Zwolle

Retailagenda Zomercongres

Op maandagmiddag 3 juli vanaf 13.00 uur organiseert de Retailagenda in Zwolle een inspirerend zomercongres over regionale samenwerking, innovatie en inspiratie. Deze middag wordt ook een nieuwe reeks RetailDeals getekend. Naast een plenair deel zijn er uiteenlopende deelsessies waar kennis en ervaring kan worden uitgewisseld. Het zomercongres wordt afgesloten met een netwerkborrel. IPO Voorafgaand aan het zomercongres vindt van 10.00u tot 12.00 uur een verdiepende masterclass van het IPO plaats over de rol van provincies bij regionale samenwerking. Regionale samenwerking is de sleutel tot het terugdringen van winkelleegstand en plancapaciteit. Tijdens de masterclass spreken provincies hun ambities uit, delen experts hun visie en worden praktijkervaringen uitgewisseld met inbreng van alle aanwezigen. Meer informatie over het congres en de bijeenkomst van het IPO volgt binnenkort via de website en nieuwsbrief van de Retailagenda.

Kick-off

RIC

Specialiteiten
Kenniscentrum voor en van de retailbranche.
Actief in retail sinds
juni 2017
22 juni 2017 - Kloosterwandstraat, Roermond

Retail Innovation Centre Kick-off

The Future of Retail is Now!
Op 22 juni 2017 opent het Retail Innovation Centre (RIC) voor het eerst haar deuren. Aan de Kloosterwandstraat in Roermond heten wij u van harte welkom om als eerste kennis te komen maken met onze nieuwe locatie en het RIC-team. Het RIC gaat de komende tijd hard aan de slag met on- dernemers, studenten en overheid met als doel hét kennis en expertise centrum te worden voor retail innovatie in Limburg. Hoe we dat gaan doen vertellen we u tijdens de kick-off bijeenkomst. Nieuwsgierig? Kom vooral langs en maak kennis met het RIC!
  • 16.00 Inloop
  • 16.30 Let's get inspired (korte pitches van retailondernemers)
  • 17.00 Officiële kick-off
  • 17.15 RIC Netwerkborrel
  • 18.30 Einde programma

Praktische workshop

Michael Lek

Specialiteiten
Digital enthousiast; who loves to find solutions for complex communication issues.
Actief in retail sinds
januari 2014
Volgen?
12 juni 2017 - Roooms, Roermond

Hoe zorg je voor online zichtbaarheid?

GetOn is een praktische tool die een handige oplossing biedt voor de winkelier die moeite heeft met het vinden van de juiste route in het doolhof van de digitale snelweg. Wil je graag aan de slag met GetOn en wil je hier hulp bij? Kom dan naar onze starters workshop. In deze workshop ga je met de eerste twee levels aan de slag. Om GetOn te gebruiken heb je een Facebook pagina en een Google Mijn Bedrijf account nodig.
Deelname aan deze workshop is gratis.

RIC Limburg wordt mede mogelijk gemaakt door

Contact

  • Kloosterwandstraat 1
  • 6041 HJ Roermond
  • 0475 635032
  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.