Overig

(Terugblik) Retail Innovatie Festival

RETAIL INNOVATIE FESTIVAL IN ROERMOND, VOLOP INSPIRATIE! 

Op 26 februari 2018 vond het 2e Retail Innovatie Festival plaats in Roermond. In een relaxte festival setting werden de bezoekers ontvangen in Roermond. Na een plenair programma waarin trendwatcher Cecile Cremer ons aan het denken zette over met welke trends we aan de slag moeten de komende tijd, gingen de bezoekers in groepen de stad in. Elke groep volgde haar eigen festival route naar keuze, met de thema’s WHY, HOW & WHAT.
De groepen werden verspreid langs allerlei locaties in Roermond getrakteerd op een hele batterij aan inspirerende sprekers, case locaties, ondernemers en netwerkactiviteiten. 

Scroll naar beneden voor meer uitleg over de festivalroutes en check hiernaast enkele foto's, filmpjes en presentaties. Wij hebben nu al zin in de 3e editie!

DE WHY-ROUTE GAF INZICHT IN BRUIKBARE INNOVATIES EN KANSEN.

Een interessante route die zeker de moeite waard was, vooral voor beleidsmakers en bestuurders!

Een van de onderdelen is Shweeb (winnaar Mobility & Transport Innovation Challenge). Zij bedachten een soort fiets monorail die op het gebied van bereikbaarheid absoluut nieuwe inzichten biedt. Wat zou dit kunnen betekenen voor jouw binnenstad? Funshoppers zou je met Shweeb een gezonde manier van transport kunnen bieden die ook nog bijdraagt aan de beleving!

Verder vond je in deze route het RESOLVE programma. In dit INTERREG programma werken 8 Europese steden en de Erasmus Universiteit Rotterdam samen met als doel kennis uit te wisselen over het gemeentelijk mobiliteitsbeleid. Zij vertelden wat deze samenwerking heeft opgeleverd en welke doelstellingen bereikt zijn ten aanzien van het ondersteunen van de lokale (retail) economie en duurzaamheid.

Ook een bezoek aan het Retail Innovation Centre (RIC) dat in Roermond gevestigd is, stond op het programma. Daar hoorde je meer over de ambities van het RIC en kon je enkele hightech innovaties testen en bekijken.

Ook wordt de aansluiting tussen (retail) opleidingen en arbeidsmarkt niet vergeten, Gilde Opleidingen heeft een hele vernieuwende kijk hierop en praten je bij over dit actuele onderwerp!

DE HOW-ROUTE GAF INZICHT IN HOE JE IN KUNT SPELEN OP VERANDERENDE KLANTBEHOEFTEN.

Een route die je veel tools & informatie gaf die je morgen direct kunt toepassen! Interessant voor iedereen, maar vooral voor ondernemers!

Onderzoekster en zintuigenexpert Dr. Kim Janssens van de (Universiteit Hasselt) nam je mee in de mechanismen achter klantbeleving en hoe je daar als retailer op in kunt spelen.

Vanuit het lectoraat Innovatief ondernemen vertelde Hogeschool Zuyd hoe je je social media in moet zetten en wat je vooral WEL en NIET moet doen! Wat kun je ermee bereiken en hoe bereik je het meeste effect.

Bloggen, het is niet meer weg te denken en het is volgens experts DE manier om je als merk of winkel te onderscheiden, maar hoe pak je het aan? In een korte workshop kreeg je direct tips & trucs die je morgen toe zou kunt passen.

En hoe gaan we in de toekomst betalen? Wordt het mobiel of zijn er nog andere ontwikkelingen? En wat wil de klant? Je hoorde er alles over tijdens de presentatie ‘De toekomst van betalen!’

DE WHAT-ROUTE LIET ZIEN WELKE INNOVATIEVE RETAILERS ROERMOND HEEFT EN WELKE AANPAK ZIJ GEBRUIKEN.

Een super mooie route als je je wilde laten inspireren door de praktijk.

Tijdens deze wandeling namen we je mee de stad in en bezochten we een aantal (Roermondse) retailers. Zij vertelden openhartig hoe zij het aanpakken, waar ze tegenaan lopen en gaven uiteraard hun visie op de toekomst.

Je ziet hoe de ‘lil people factory’ kleine mensjes vervaardigt.

Eric van The Box concept store vertelde hoe hij de stad veroverde en waarom hij anders is dan anderen.

Marjon Snieders liet je haar prachtige bedrijf zien en vertelde hoe zij gewoon elke dag vol passie het beste eruit probeert te halen. Niet alleen offline, maar zeker ook online.

Bloemiste Cobi vertelde over haar visie op het bloemistenvak

En als kers op de taart kreeg je alles te horen over het printen van snoep!

DE OUTLET-ROUTE

Deze route bracht je naar het Mc ArthurGlen Designer Outlet Centre in Roermond waar je een inspirerende presentatie kreeg met de insteek: “Een optimale klantbeleving, daar moet je hard voor werken!”. Daarna kreeg je uiteraard ook nog even tijd om de shops te bezoeken en de outlet beleving zelf te ervaren.