Uitgelicht

Inspiratietour Future Store een groot succes

Op 26 augustus organiseerde het RIC Limburg een inspiratietour naar de Future Store Arnhem: een 'winkel' waarin je kunt zien welke mogelijkheden een fysieke store heeft op basis van allerlei nieuwe technologieën. De 'winkel van de toekomst' fungeert als een voorbeeldstore waar online technieken worden gebruikt die offline winkelen aantrekkelijk moeten maken voor de consument. Met een leuke groep ondernemers uit Limburg hebben we ons laten inspireren.

Meer online aankopen

Nu we steeds meer online aankopen doen, is het voor winkels belangrijk om nieuwe verkooptechnieken in te zetten. Hoe trek je de consument anno 2019 je winkel in en welke nieuwe technologieën kan de retailbranche daarvoor inzetten? Het marktaandeel van fysieke winkels is enorm teruggelopen de laatste jaren. E-commerce is volop in ontwikkeling en het distributiemodel richt zich steeds meer op online aankopen. De opkomst van bedrijven als Amazon, Bol.com, Zalando en Alibaba hebben veel impact gehad op het aantal consumenten dat nog gaat winkelen in binnensteden en winkelcentra.

Wat vind je in 'De winkel van de toekomst'?

In de Future Store worden allerlei technologische innovaties voor de retailbranche getoond. Retailbedrijven worden steeds meer technologiebedrijven. De tijd van de deur openen en wachten tot klanten binnenlopen, ligt al ver achter ons. Allerlei nieuwe technieken kunnen ingezet worden om klanten binnen te halen, te houden en de customer journey zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

In de Future Store vind je onder andere voorbeelden van:

  • Dynamic Pricing: dit fenomeen is binnen e-commerce ontwikkeld, met Amazon als voorbeeld. Zij passen hun prijzen dagelijks aan. Ook in fysieke winkels kan dynamic pricing toegepast worden. Natuurlijk moet dan het papieren prijskaartje wel vervangen worden door een digitaal exemplaar;
  • Loyalty systemen: steeds meer winkels werken met een spaarsysteem en beloningen voor trouwe klanten. In de Future Store zijn voorbeelden te zien van hoe dit goed aangestuurd kan worden;
  • Interactieve etalage: deze applicatie biedt klanten de mogelijkheid via bewegend beeld etalages te veranderen in videobeelden of de eigen webshop te koppelen zodat ook na sluitingstijd artikelen via een QR code gekocht kunnen worden;
  • Paskamer verlichting: de paskamer is een belangrijk onderdeel van de customer journey. Hier bepaalt een klant of artikelen gekocht worden. Een 'slimme' verlichting in de paskamer past het verlichtingsniveau aan de omstandigheden aan waarin de consument het product draagt;
  • Geurmarketing: geur is ontzettend belangrijk voor de beleving van een klant. Vanuit de psychologie achter de geuren is geurmarketing voor retail een belangrijk onderdeel de consument positief te beïnvloeden en verleiden om langer in de winkel te blijven.