Uitgelicht

Retail update: samenwerken is key

De Retail update van de Rabobank willen wij graag met jullie delen. In deze editie staat onder andere:

1. Het coronavirus heeft naast tijdelijke omzeteffecten ook meer structurele gevolgen. Het consumentengedrag verandert, waarbij een versnelde shift naar online deels een permanent karakter heeft. Ook is er meer aandacht voor ‘duurzaamheid’ en ‘lokaal’. Het belang van digitalisering en toegevoegde waarde van de winkel wordt door de coronacrisis verder onderstreept

2. Na ‘Corona’ zullen de vijf kernthema’s weer een centrale rol gaan spelen in de verdere ontwikkeling van de sector. Het gaat om: 1. Fusion (grenzeloos retailen), 2. Verticale integratie & Smart data, 3. Omnichannel & Technologie, 4. Samenwerking en 5. Markt & Concurrentiepositie. Retailers moeten hierop inspelen en hun strategie aanpassen om kansen te kunnen benutten

3. Wij zien diverse inspirerende voorbeelden rond deze vijf kernthema’s. Modeplatform Farfetch werkt samen met Alibaba om de internationale expansie een push te geven, Wehkamp en Miljuschka Witzenhausen ontwikkelen samen een collectie en Perry Sport en bol.com kijken samen hoe ze zoveel mogelijk touchpoints voor klanten kunnen maken.

Lees hier het hele verslag