Uitgelicht

Winkeliers profiteren van grens - Koopstromenonderzoek Limburg

Limburgse retailers profiteren nog steeds sterk van de grensligging. Er stroomt substantieel meer geld de provincie binnen (ruim één miljard euro) dan dat over de grens wordt besteed (321 miljoen). Duitse en Belgische grensbewoners kopen hier vooral graag kleding, elektronica, luxeproducten en woonaccessoires.

Dat blijkt uit het grensoverschrijdende Koopstromenonderzoek 2019, dat in opdracht van de provincie is uitgevoerd.

Limburg heeft economisch gezien een grote aantrekkingskracht op de Duitse grensstreek. Hoewel er sprake is van een daling van de bestedingen (10 procent) vergeleken met 2009, gaven de oosterburen hier nog altijd 691 miljoen euro uit (toerisme niet meegerekend).

Andersom lieten Limburgers vorig jaar 111 miljoen euro achter aan de Duitse kant (exclusief brandstof). Wij kochten niet alleen minder boodschappen (10 procent), maar vooral minder niet-dagelijkse producten (40 procent). Als belangrijkste redenen hiervoor worden een breder aanbod in de eigen winkels en een toename van het online winkelen gegeven.

De vrees dat de verhoging van het lage btw-tarief zou leiden tot meer winkelen over de grens, blijkt niet terecht. De toeloop vanuit België naar Limburg is licht gestegen.

Het Limburgse winkellandschap gedijt goed op de koopkracht uit het buitenland, aldus de onderzoekers. Grote aankoopplaatsen zijn de binnenstad van Maastricht, Venlo-centrum, de woonboulevard Heerlen en het Designer Outlet Roermond. Een combinatie van horeca en leisure is daarvoor essentieel.

Het aantal banen in de Limburgse retail is de afgelopen tien jaar nagenoeg onveranderd gebleven op 50.000. Dat is opmerkelijk om dat in die periode het aantal winkels met 11 procent afnam en de leegstand steeg naar 1600 winkels (21,6 procent). Het aantal banen bleef stabiel als gevolg van langere openingstijden van winkels, zondagopenstellingen en meer werkgelegenheid in supermarkten. 

De coronacrisis zal naar verwachting de leegstand doen toenemen, onder andere door de toename van het winkelen op internet.

Tekst: Dagblad de Limburg, schrijver Frans Dreissen, 5 juni 2020

Download rapport KSOL 2019